Vi har mere end nogensinde brug for at snakke sammen om den grønne omstilling. Jeg er kisteglad for, at lokale ildsjæle hvert år stabler inddragende og demokratiske begivenheder som Klimafolkemødet og Naturmødet på benene. Den grønne trepart fylder i år meget på begge folkemøder, hvilket formentlig også vil være gældende de kommende år. Det er vigtigt, fordi den grønne trepart er Danmarks største samarbejdsøvelse. Derfor er det godt, at den grønne trepart også kan være med til at bevare og udvikle de to store begivenheder i årene, der kommer.Økonominister Stephanie Lose siger:
Store forandringer kræver dialog, engagement og lokal forankring. Naturmødet og Klimafolkemødet er gode eksempler på, hvordan vi fremmer lige præcis det. Og så er det helt oplagt, at den grønne trepart vil fylde meget til begge arrangementer i de kommende år. For med de store ambitioner og forandringer, der kendetegner den grønne trepart, så hører den helt naturligt hjemme på både Naturmødet og Klimafolkemødet. Jeg glæder mig over, at der nu bliver endnu bedre mulighed for at skabe gode rammer om den folkelige involvering i den grønne trepart.Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard siger:
Den grønne omstilling er en holdsport – og vi kommer kun i mål, hvis der er flere med på holdet. Derfor er det fedt at se lokale initiativer som for eksempel Klimafolkemødet og Naturmødet, som sætter klima og natur på plakaten. Selv glæder jeg mig til, når kursen lige om lidt bliver sat mod Klimafolkemødet.
Tal og fakta
- Det fremgår af Aftale om implementering af et grønt Danmark, at der afsættes 10 mio. kr. til lokale indsatser i 2025, 2026, 2027 og 2028.
- Klimafolkemødet i Middelfart er en årlig begivenhed, der sidste år tiltrak 40.000 besøgende.
- Naturmødet i Hirtshals er en årlig begivenhed med 30.000 besøgende.
